Saturday, July 26, 2008

Amenorrea

Hieno sana menkkojen poisjäännille. Kai mun on nyt jotenkuten turvallista todeta ettei niitä tule tai sitten on käynnissä joku poikkeus miljoonasta. En jaksa suhata apteekkiin ja tehdä toistuvasti raskaustestiä Stockan Akateemisen vessassa. En jaksa suhtautua asiaan oikeastaan mitenkään, sillä tiesin etteivät pillereitä popsimalla aikaansaatu tyhjennysvuoto oleet "oikeat" kuukautiset. Plop. Nyt nekin sitten loppui.

En ihan hiffaa tätä miksi jotkut laihduttelevat riemuitsevat menkkojen poisjääntiä. Onhan se aluksi ehkä jännä ruksi syömishäiriömeriittikirjaan tai henkilökohtaiseen Miss Pro-Ana kisaan, mutta mun mielestä elimistön merkki "Hei mä ja sun hormonit toimii edes jotenkin!" on olennaisempaa. En ainakaan itse haluaisi näyttää osteoporoosimummolta kaksvitosena. En itse ole hedelmällisyyden puolestapuhuja, mutta jos ei luistaan tajua välittää niin entäs jos joskus haluaisi lapsia? Tuskin kukaan pomppii riemusta menkkojen aikana, mutta onpahan kropan toiminnan lisäksi joku toistuva (teko)syy äkilliselle kiukuttelulle, makeanhimolle ja turvotukselle - ja pöhötyksen jälkeenhän on kuin uudelleen syntynyt.

Naistenklinikalla kuitenkin sanottiin että pillereillä aikaansaatu vuoto on parempi kun ei mitään, sillä niitten estrogeeni auttaa kuitenkin luustoa. Pillerit on katala ainoastaan niille, jotka eivät osaa vetää rajaa sille koska menkat tulevat ns. luonnollisesti (=hormonitoiminta jyrää) ja koska nappuloiden voimasta (=verta tilauksesta, mutta keho ei jyrää). Ja toikin on niin yksilöllistä: esim. eräs tuttuni on tullut raskaaksi BMI 15 ja vuosia sitten itse menetin BMI +20:llä menkkani 6kk ajaksi rajun liikunan takia.

Lopuksi taas utelen. ;> Ootko koskaan menettänyt menkkojasi syömishäiriön takia ja millainen oli fyysinen kuntosi? Miten vointisi tila on jatkunut (palautuiko menkat x ajan jälkeen tai onko tullut havaittavaa vahinkoa)? PS: Voihan menkat olla pitkäänkin pois mm. stressin takia, joten ei aina ensimmäisenä tartte maalata peikkoja seinille. PPS: Se raskaustesti voi olla joskus myös ihan paikallaan. ;---D

13 comments:

  1. Oli 3 vuotta pois, ku olin 16-19 -vuotias. Se on yks maaginen painoraja minkä alle menon jälkeen ne loppu ja alko. Ehti tottua hyvin siihen et ne oli poissa mut olin jollai tapaa ilonen ku ne alko taas. Mut luihin jä tietty merkit sit, ihan osteopenian ja osteoporoosin rajoilla mennään. Korjaantuis viel jos sais vähän paremmin tän elämän toimii mut se nyt ei oikeen oo onnistunu. Voi voi.

    Sit ehkä vituttaa ku alkaa luut mennä alta, jos elää niin kauan. Hehe!

    ReplyDelete
  2. Kyllä, bulimian vuoksi olen menettänyt menkat. Oli poissa noin vuoden, sitten taisi tulla ehkä kerran, sitten taas oli poissa puoli vuotta, jne. Tällä hetkellä menkat tulee suurin piirtein kahden kuukauden välein ja aika niukkoina. Ja missään vaiheessa siis painoindeksi ei ole ollut alipainon puolella. Keho on vain ollut (ja on varmaan vieläkin vähän) niin sekaisin.

    ReplyDelete
  3. Aikoinaan söin pillereitä, mutta sitten sh:n tiimellyksessä aloin vuotaa jatkuvasti. Siis ihan koko ajan. Lopetin sitten pillerit, eikä menkkoja sen jälkeen tullut. Harrastin suojaamatonta seksiä poikakaverini kanssa - tulin raskaaksi. Vitun vittu. Ei menkkoja, ja tulin raskaaksi. Tein abortin ja aloin syödä pillereitä. Nykyään sitten tulee pillerimenkat.

    ReplyDelete
  4. Ja mulla on sitten jostain maagisesta syystä myös osteoporoosi! Hienosti menee.

    T: Anonyymi 9.16 pm

    ReplyDelete
  5. Mä oon selvinnyt kutakuinkin hienosti, kun menkkani ovat olleet "vain" noin puoli vuotta tauolla ja palasivat sitten epäsäännöllisenä takaisin, nyt tosiaan taitaa olla löytynyt joku kiertokin, jeij! En kai minä ollut kovin hyvässä kunnossa, kun painoa oli pudonnut suhteellisen paljon lyhyellä aikavälillä.

    ReplyDelete
  6. Menkat oli 3kk pois pari vuotta sitten, koko ajan kalvoi jatkuva epävarmuus ja pelko milloin ne alkavat, muuten se oli ihanaa. NE kun olivat siihen saakka TODELLA kivuliaat.
    Sen jälkeen muuttuivat säännöllisiksi ja tulivat normaalistin, viime kesän jälkeen kun laihduin menkat alkoi lyhentyä, väli pidentyä ja viimeksi menkat kestivät 4tuntia..

    keho ainaki vähän pelittää..toistaiseksi.

    Loppuisivat koko menkat....

    ReplyDelete
  7. Mulla aikanaan oli puolitoista vuotta menkat pois. Olin vain iloinen, kun pääsi niistä eroon. Paino palasi kuitenkin normaaliin ja niin tuli menkatkin takaisin. En tiedä ovatko luuni huonot yms. kun ei niitä ole koskaan tutkittu. Kerroin aina kaikille(vanhemmat,psykologit...), että minulla on menkat.

    Nykyään tulee aika säännöllisesti, tosi kivuliaat ovat olleet sen jälkeen kun palasivat. Muita vaikutuksia en ole huomattnut, mitkä johtusivat siitä että menkat oli poissa noinkin kauan.

    ReplyDelete
  8. Mulla oli menkat poissa vain joskus alkuaikoina, kun BMI oli tosi alhainen (jtn 13-14). Nyt menkat toimii lievästä alipainosta huolimatta. (16,5) Ja olen menkoistani ihan onnellinen, jos niistä nyt voi olla onnellinen. Enkä halua osteopenian pahentuvan osteoporoosiksi.
    //semmi

    ReplyDelete
  9. hahaa, nyt on pakko vastata, vaikka vihaan näitä "naiskeskusteluja" (minähän en en en en ene nenenenenen ole nainen)

    menkkani käynnistettiin uudelleen sairaalassa vuonna 2006. pillereillä tulivat viime talveen asti normaalisti, kemiallista toimintaa, mutta kuitenkin. silloin pahasti alipainoa. nyt "normaalissa" (kuulemma ja uskotaan nyt sitä kuulemaa hetkellisesti) puoleen vuoteen ei ole mitään menkkoja ollut tai näkynyt (paitsi aluksi joitain viiden-minuutin-pika-menkkoja täysin silloin kun niitä ei pitänyt tulla) nyt ehkäsyrengas (jotten oksenna pois pillereitä) mitään ei tuu. mä oon vaan ihan kuiva. mä en oo nainen ees. onhan se aika surkeaa. mut sitäkö mä sit halusin?

    jaa. eipä tarvi enää pelätä että likaa poikaystävän valkoiset lakanat ja patjat <:

    mut vois ne joskus itsestään ilmottaa vaikka postikortilla jos ei muuten.

    ReplyDelete
  10. totta puhut!

    oon 173,5 cm pitkä :) eli en ole pieni :D iso honkkeli vaan.

    mulla ei oo koskaan lähteny menkat, käynyt siis hitusen alle 16 bmi:ssä mutta tämä kroppa vaan porskuttaa terveenä etiäppäi! :D ja nytkin mitä oon testeissä ja kokeissa käynyt niin terve ku pukki.

    Kai se on geeneistä ja henkilökohtaisesta normaalipainosta kiinni miten kroppa voi. Mä oon ollu suurimman osan elämästäni alipainonen tai normaalipainon alarajalla, joten keho kasvanu sen mukaan.. noin mä sen ymmärtäisin! Kyllähän joillain ylipainosilla ketkä laihduttaa normaalipainoseks voi jäädä menkat pois kun laihduttaa liian nopeesti :o siitäki se on kii! mä etenen hitaasti jos ollenkaan :)

    ReplyDelete
  11. Mulla on aina ollut epäsäännölliset menkat, luultavasti urheilun takia.. Kokonaan ne loppuivat viime elo-syyskuun vaihteessa kun häröilyt alkoivat kunnolla eikä ole mitään kuulunut sen jälkeen. Tai oikeastaan muutaman kerran on ollut menkantapaisia kipuja mutta eipä mitään värikästä ole ilmennyt minnekkään..
    En 'rehvastele' tai ajattele mitenkään ylpeänä että ihqdaa oon nyt nii häiriöinen ku olla ja voi et mulleioo ees menggoi - vaan oon tosi helpottunut kun ei tarvi stressata niistä. Eli mulla on täysin väärä asenne. Mutta vihaan menkkoja ja kaikkia kipuja ja sitä ällöä oloa. Mut kai ne joskus pitäisi takaisinkin hankkia :S

    ReplyDelete
  12. Itelläni on myös jääny menkat pois puoleksi vuodeksi ilmeisesti rajun liikunnan takia. BMI oli kuitenkin noin 18,5 tuolloin. Viime kesänä ei mitään omgelmia vaikka BMI laski 16. Nyt sitten menkkaillaan pillereitten avulla.

    ReplyDelete
  13. Tämä nyt on TODELLA myöhäistä kommentointia, mutta oletteko ajatelleet, että joka kuukausi toistuvat kuukautiset ovat nykynaisen uutuus, koska ennen ehkäisyvälineiden kehittämistä esiäitimme olivat suurimman osan elämästään RASKAANA. Tästä herää kysymys, kumpi on ns. luonnottomampaa alias haitallisempaa terveydelle - "jatkuva" raskaana olo vai "jatkuva" verenvuoto ja hormonimyllerrys?

    ReplyDelete

HUOM ole kiltti ja käytä jotain nimimerkkiä anonymous-sijasta, että eri vastaajat erottuisivat. Vastaan kommentteihin tähän samaan boksiin. :) Ethän kommentoi vain mainostaaksesi omaa saittiasi. Kiits. Nyt haluan kuulla jokaisen ajatuksesi, hyvät ja pahat. Avautuminen on sallittua, ellei jopa suotavaa ♥