Monday, September 22, 2008

Kerro se hillon kera

Pläräilin eilen sh-vammaisten läheisille suunnattua tuoretta kirjaa, Olen juuri syönyt, jonka olin kirjastosta lainaillut poikkistani varten. En osaa ottaa kantaa kuinka teos ajaa asiansa, sillä haluaisin itse nähdä jonkun nettisivun/kirjan, joka auttavasti selittäisi sh:n ajatusmaailmaa eikä vain erittelisi oireita et "joojoo masis ja ahdistus kuuluu taudinkuvaan". Oli tuossa kirjassa jotain silti sinne päin esim. kuinka painoaan nostava potilas voi tulkita hyväntahtoiset "Sä näytät jo paljon paremmalta (kun luus ei törrötä)"-kehut viestinä "Olet lihonut, läski". Musta on turhaa vaatia ketään toista varomaan liikaa sanavalintojaan, sillä paskana päivänä käännän ainakin itse kaiken palautteen negatiiviseksi, mutta olisi ihanaa jos vastapuolen saisi suhtautumaan ymmärtäväisesti käänteisiinkin reaktioihin. Aika monia asioita nääs ei tule tehtyä vittumaisuuttaan vaan siitä että itsellä paha olo.



Omaakin ymmärtäväisyyttä on kanssa pitäny vuosien varrella venyttää, sillä on tullut myös kuultua kaiken maailman tölväsyitä, jotka ei tasan ole tarkoitettu terveiksi, kannustavaksi tai kohteliaiksi. Kaikkea ei voi edes laittaa tiedonpuutteen piikkiin, sillä sammakoita lentää joskus myös tiedostavilta läheisiltä tai hoitoalan ammattilaisilta. Pahimmat kommentit tuppaavat olemaan mm. "Mikset vain lopeta"-tasoa, vertailut toisiin ihmisiin tai worst case skenaarioihin ("Sä et oo tarpeeks kipee" ts. provosoi häröilemään lisää), sekä tietty ne suorat haukut ja nuhteet. Yllätävän moni ongelmistani tietoinen läheinen on tiuskinut mm. kuinka mua on turha tukea taloudellisesti, ostaa ruokaa tai viedä ulos syömään koska on turha haaskata, sillä oletusajatuksena joko oksennan kaiken tai olen syömättä mitään.

No niinpä. Mitä ylipäätään täs elämässä olisikaan enää tehtävissä. :--D Kiitti hei letuista.

4 comments:

  1. Juu hei se valittikin jotain, että syötettä ei oo satavissa. Onkohan sulla asetuksissa joku nippulanappula niin ettei syötettä tuu? :o

    ReplyDelete
  2. Just turhauttavimpia nuo kommentit: "miks et vain lopeta?" ja "et sä näytä yhtään sairaalta"

    ReplyDelete
  3. Kuulostaa niin tutulta. saanko yrittää pistää paremmaksi? Minä seisoin peilin edessä valmistumassa iltaa varten, olin menossa kavereiden kanssa ulos. Katselin tietenkin, että viitsiikö mennä kun on näin läski. Äiti tuli viereeni ja sanoi: "Pitäisikö mun laihduttaa? Ku mä oon niin lihava kun vertaa suhun..."
    Jep, vakavasti alipainoinen vaan on se normi, johon myös keski-ikäisten on nykyään syytä pyrkiä. Ihmekkään, että sairastuin...

    ReplyDelete

HUOM ole kiltti ja käytä jotain nimimerkkiä anonymous-sijasta, että eri vastaajat erottuisivat. Vastaan kommentteihin tähän samaan boksiin. :) Ethän kommentoi vain mainostaaksesi omaa saittiasi. Kiits. Nyt haluan kuulla jokaisen ajatuksesi, hyvät ja pahat. Avautuminen on sallittua, ellei jopa suotavaa ♥