Thursday, July 16, 2009

Hedonisti ja masokisti


Väsyttää, ei jaksa, tee mieli.. mutta kirjoitellaanpa silti. En tiedä, tämä lähti aluksi pohdinta/avautumis-blogina, mutta hiljalleen tämä on valunut johonkin muuhun. Vaikka kirjoitankin omaksi iloksi ja terapiakseni niin totta kai vähän tahtoisin tietää kiinnostaako ketään lukea arkeani eli "päiväkirjaa"? Siinä tapauksessa voisin sallia useammin kirjoittamisen, sillä nyt pelkään päivitystahdin olevan liian nopea ja tekstien itseänsä toistavia romaaneja. x__x

Syömiset on mennyt niin ja näin. Päässäni soi yhä Äidin ne sanat syönkö taas, ei tartte ahnehtia, pitääkö koko ajan mussuttaa jotain. Käy hyvästä mantrasta, ja loppuviikon syömiset eivät menneetkään aivan totaalisen päin persettä. Olin Kummitädillä Hangossa nauttimassa suolaisesta meren tuoksusta, ihanista taloista, hyvästä ruoasta(!) ja ulkoilmasta. Söin toki aivan liian paljon, mutta tällä sekuntilla onkin lähes mahdotonta hypätä takaisin aivan nälkäkuurilinjalle. Pyöräily rannalla, idyllisen asutuksen ja luonnonsuojelumetsien varrella tuuletti aivojani ja mikä ihmeellisintä: LIIKUIN edes vähän! Fanfaareja kiitos, sillä meitsihän yleensä nostaa persettään vain jääkaapille ja takaisin. Painokin laski viikossa kilon.

Totta kai päiviin on mahtunut tuskaa. Pelkäsin kuollakseni tiistain lekurikäyntiä ex-Lapinlahdessa koska olen iso isompi ja isoin. Temesta, lukemattomat vaatteiden vaihdot ja sain kuin sainkin itseni vastaanotolle. Omalääkärini kesäsijainen oli niin ihana kuin aina, joten purskahdin itkemään ja myöntämään ylensyömisen pahanolon. On niin nolon tuntuista myöntää bulimisia piirteitä: simsalabim ja muutun ahneeksi siaksi, jonka ongelmat "ei ole yhtä vakavia" kuin anorektikoiden, koska oksentaminenhan on "vaan ällöä" hyihyi. Anoreksian mieltää "puhtaaksi ja pidättyväiseksi" lasikeijuenkelikepiksi ja bulimian "hedonismille antautuvaksi" ällöpalloksi. Yeah right. Vaikka paremmin eroa kuvaisi että anoreksiassa tukahduttaa tunteitaan kun taas bulimisena radikaalisti purkaa niitä, mikä on hyvin hyvin paljon kuluttavampaa. Silti mielikuvista ei pääse eroon, simsalabim ja hävettää. Suostuin vihdoin va'allekin koska oli pakkotarve todistaa etten olisi ihan aivan vielä Normaalipainoinen, mikä on yleisempää bulimikoilla kuin anorektikoilla bulimiapiirteillä. Miksi diagnoosit on niin tärkeitä ja samalla nekin hävettää?

Keskiviikko, öö, feels kinda blurry. Liikasyönti nälkään keskellä yötä, aamiaisen katumusdeletointi, nukkumaan, epäonnistunut paastorääkki, ruokaa esim. lisää, painajaisunia, suihkussa ravaaminen herättyäni toistuvasti litimärkänä hiestäni, alle 12h jakeilla ja illalla pieni övericocktail vanhoja laksoja, rauhottavia ja uninappeja kunnes sain tajuni taas kankaalle. En halua muistaa muuta, mutta paskaa oli. Painokin nousi kilon. Vittu. Onneksi aion astua sähläysteni yli, pysyä vahvana, tapella ja olla sortumatta. Osaisinpa vain nopeammin kestää tätä henkistäkin pahaa oloani.. Koska minä laihdun.

PS: Phew! Uusi ulkoasu askarreltu valmiiksi~

13 comments:

  1. Sun blogin ulkoasu on aivan ihana! Todella kaunis. Olen ihan koukussa teksteihisi vaikka välillä niitten lukeminen ahdistaakin. Toivoisin niin paljon että sulla ois parempi olla. :( Muista että oli sun oireet sitten bulimisia tai anorektisia, niin olet arvokas ja ansaitset hoitoa ihan samalla tavalla! Ja punnituksessa on ihan hyvä (ehkä) huomata ettei se paino ole edes normaalipainon luokkaa. Paino vaihtelee muutenkin nesteen takia useita kiloja, ei voi sanoa heti että on lihonut/laihtunut. Tiedät varmaan tuon mutta halusin kumminkin sanoa että se painon heittely ei tarkoita lihomista. :)Mutta paljon voimia, toivon sulle kaikkea hyvää!

    ReplyDelete
  2. kultapieni älä ala laihduttamaan, ei se auta sua! :( itsevihasi olis entistä suurempi, et ois ikinä itsees tyytyväinen. älä tuhoa sitä mitä susta on jäljellä, elämässä on muutakin, vaikkei se aina siltä tunnukkaan.

    ReplyDelete
  3. Ekaks, älä todellakaan lopeta kirjottamista! Siis jos kirjottamisesta on sulle pientäkään apua, niin jatka. Mä ainakin luen sun tekstejä ihan aktiivisesti, vaikka en kuppeja kaadakkaan :)
    Tokaks, tykkään kovasti hirveästi paljon blogisi uudesta ulkoasusta.
    Kolmanneks, mulle tulee jotenkin paha olo välillä lukea sun tekstejä, koska nään teksteistä, että sulla ei TODELLAKAAN ole hyvä olla. Mutta mä toivon kovasti, että sä vielä parantuisit täysin.

    ~Kati

    ReplyDelete
  4. Ihana tää sun blogin uus ulkoasu<3
    Osaisinpa mäki muokkailla kuvii sillee hienosti oman blogini näkösks, mut oon aika uusavuton siinä hommassa.. :P Mulla on tää laihdutus ihan kivasti menossa eteenpäin, mutta oon ihan varma, että kohta se kostaantuu ja sorrun syömään ihan holtittomasti.. Sen siitä aina saa, kun ei omista itsekuria. Joskus tekis mieli lyödä tulppa suuhun ja siihen keskelle tulppaa reikä ja siihen pieni pilli.. eipä tulis syötyä mitään kaloreita pursuavaa paskaa.. Joo mut tsemii sulle, kyllä sua kohta onnistaa<3

    ReplyDelete
  5. Käyn lähes päivittäin tarkistamassa olisko sulta tullut uutta tekstiä, joten olen melko koukussa :) pidin todella paljon edellisestä ulkoasusta, mutta tämä uusikin on nätti :)

    ReplyDelete
  6. Joo, mulla taitaa olla aika sama juttu kuin edellä kirjottaneilla, että olen lähes koukussa jo sun teksteihin (kun kirjotat niiin hienosti, oon kateellinen). Ja no, mun mielestä kirjottamisen pitäisi tulla luonnollisesti, että turhaan sitä mitään väkisin vääntämään. Eli ei se tietenkään haittaa jos postauksia tulee enemmänkin ja useammin, ainakaan mua ei.. Ja niin, mä en kyllä tiedä miten laiha/pieni sä nyt jo olet.. Äh, mun piti sanoa jotain järkevää tyyliin ettei laihduttaminen kannata, ettei se oloa paranna, mutten mä oikein usko tohon itsekkään, että en sitten sanonut noita sitten oikeasti.. Olenhan mä itsekkin laihiksella, mutta mulla taitaa olla paaaaaljon enemmän massaa kun sulla. Huoh, mä olen varmasti huonoin kommentoija ikinä..

    ReplyDelete
  7. Kirjoita ihmeessä usein! Mä rakastan sun blogia <3 Pakko käydä melkein päivittäin tsekkaamassa,ootko käynyt päivittämässä blogiasi...oon todellakin koukussa.Tykkään muuten tästä uudesta ulkoasusta :) Jos yhtään lohduttaa niin täältä löytyy yksi,joka on oikeasti nykyään enemmän kuin normaalipainoinen (yök yök).Mua myös hävettää epäonnistuneena ex-anorektikkona ja nykyisenä ruokamonsterina/bulimikkona.Minä muuten myös tiistaina parkumassa tilannettani ex-Lapparin lääkärille...Mutta pointti oli siis,että ymmärrän sua täysin.Mutta täytyy silti heittää nää pakolliset,että laihduttaminen ei oikeesti auta ja et voi mitenkään olla liian iso,jos oot alipainoinen edelleen.No,voimia kuitenkin.
    -L

    ReplyDelete
  8. Minäkin ilmoittaudun lukijaksi! Kirjoitat nätisti, tekstiäsi jaksaa lukea vaikka kuinka paljon, joten kirjoita vaan useammin. :)

    ReplyDelete
  9. Ensiksi: upea uusi ulkoasu!!! :)
    Toiseksi: älä missään nimessä ala ainakaan postaamaan harvemmin!! Ootan aina uusia tekstejäsi kuin kuuta nousevaa, eivätkä ne koskaan ole tylsiä tai puuduttavia :)

    Eli kyllä kiitos kiinnostaa ja päivistele ihmeessä niin usein kuin huvittaa!!!

    ReplyDelete
  10. Voiei. Oonko nyt ainut joka ei tykkää uudesta ulkoasusta :l tai siis tykkään joo, mut vihaan muutoksia <3
    Mutsiisjoo. Kirjotat vaan - nykyään teet sitä ihan liian harvoin. Sun tekstit on loistavia (vaikka sittenkin usein melko ahdistavia ja surullisia) ja kirjoitat muutenkin hyvin.

    ReplyDelete
  11. Tää blogi kuuluu mun suosikkeihin. Oot taitava kirjottamaan varmaan ihan luonnostaan koska teksteis säilyy hiomattomuus sillee et se on pisteenä iin päälle! en osaa selittää.

    ReplyDelete
  12. Ihana ulkoasu<3

    Olen itsekin pitkään miettinyt anoreksian ja bulimian suhdetta ja sh:n "kiertokulkua". Ainakin monta tarinaa olen kuullut juuri tästä anoreksia->yrittää parantua->bulimia/BED->Masennus->Parantuminen pitkän prosessin jälkeen-tyyliä. Kirjoitat juuri niin kuin asia onkin anaa pidetään ulkopuolistenkin(terveiden) silmissä jonain hienona ja maagisena, kun taas bulimia on jotain ällöttävää ja kamalaa jossa ei ole itsekontrollia. Ei toinen sh voi olla toista "huonompi" tai "parempi"

    Ja tyttö laksat ei tee hyvää sulle niin kuin ei deletointikaan, vaikka se tuntuisikin hyvältä. (Itse kohta 2kk kuivilla oksentamisesta) *Superhali*
    Sä selviit kyllä<3

    ReplyDelete
  13. Rakastan tätä uutta ulkoasua!
    Oot todella taitava kirjoittamaan, ja voisin lukea tältä istumalta vaikka kaikki sun postaukset, mun nälkä ( : <<) ei lopu koskaan.

    ReplyDelete

HUOM ole kiltti ja käytä jotain nimimerkkiä anonymous-sijasta, että eri vastaajat erottuisivat. Vastaan kommentteihin tähän samaan boksiin. :) Ethän kommentoi vain mainostaaksesi omaa saittiasi. Kiits. Nyt haluan kuulla jokaisen ajatuksesi, hyvät ja pahat. Avautuminen on sallittua, ellei jopa suotavaa ♥