Tuesday, March 29, 2011

Money talks, shit walks

En yleensä nillitä raha-asioistani, en ellei ole oikeasti tarvis. Vaikka olenkin huonosti palkatun yksinhuoltaja-Äidin tytär niin olen raha-asioissa niin olen raha-asioissa aina uskonut "Kaikki järjestyy"-uskomukseen. Ehkä koska olen terveenä pystynyt dollarinkuvat silmissä paiskinut töitä ja muuten vain ollut kamalan pihi ja kitsas koko ikäni. Paitsi jos on pitänyt ostaa pelikonsoli, mutta se ei liity tähän tarinaan, ellei no - säästämällä sekin on saatu.

Mutta jos puhutaan lääkkeistä ja sairaalalaskuista niin asia on ihan toinen. Tähän asti olen aina saanut jotenkin säästettyä vuokrani, laskuni ja sossun luukulta lääkemenot. Muttei tällä kertaa, ei vaikka uusin hakemukseni. Sossu laskee kaikki tulot ja menot, ottamatta huomioon ruokaa, vakuutusta tai kissanlääkäreitä (niitä ei katsota oikeaksi menoksi, mitä turhia!) ja jos just ja just saa itsensä plussan puolelle niin on liian varakas.

Ja mä olen mukamas liian "varakas" saadakseni toimeentulotukea. Siis hammaslääkärit ja monta vkoa sitten päätyneet päiväsairalaskut on myös minun harteillani. Ja koska toimeentulohakemus on myös kielteinen niin en saa maksusitoumusta lääkkeisiin - varsinkaan koska en esitä niistä kuitteja. Lääkemenojeni kanssa laskin että mulla taas menorajat menisi yli varojen - eli tulisi toimeentulotukea. Mutta enhän mä voi esittää kuitteja jos mulla ei ole ylimääräistä reilua *sataa* euroa lääkkeisiin! ARGH.

Totta kaihan se on mun vikani, mähän olen syönyt sillä rahalla. Kaduttaa ostaneeni kouluun lounaslippuja. Vituttaa että ostin kauppareissultani ketsuppia (3,05€). Ihanaa miten ajatukseni menee taas sen rakentavan kritiikin ja positiivisiin ajatuksiin kehostani, kun joku pieni tälli tulee naamaan. Ei lohduta vaikka tunnistankin peilaavani kaikkia maailman ongelmia läskeistäni. Se ei noita laskuja vie. Tämän kaiken tätyy johtua niistä Äidillä aamulla syömistäni kahdesta letusta. Niistä maailma mua varmasti rankaisee, ou jea.


Ehkä jos syynään kaiken ylimääräisen pois ruokalaskuistani, muutahan mulla ei ole ollutkaan kuukausiin, ja teen pari tilauskuvaa ja en maksa ensi kuun vuokraani niin saan sairaalalaskut pois (koulun lisäksi piirrän/kuvitan, ihan kalentereista sarjakuviin, tuttujen tatskoihin ja kissoihin tai koiriin). Enkä kyllä oikeasti. Äidiltäkään en voi itkeä, toisin kuin jotkut lusikka suussa syntyneet luokkatoverini, kuten eräs kundi joka saa vanhemmiltaan taskurahaa 400€/kk! Muttei tietenkään säästä vaan käyttää kaiken kaljaan+huumeisiin.. Ihanaa. Täytyy vielä soittaa takaisin sossulle ja kitistä että palauttavat myös hammaslääkärilaskuni takaisin, muutenhan se myöhästyy ja menee karhuksi. Kiitti vitusti.

PS: Miten teillä? Saman tyylisiä kokemuksia finanssipuolelta vai ei huolen häivää rahoista?

13 comments:

  1. Tollastahan toi ikävä kyllä on. Fatta + KELA = avun hakija on vainaja.
    Oon vieläkin katkera vuodesta 2009, kun äitiyslomalle jääneen etuuskäsittelijän laskuvirhe johti siihen, että en saanut neljään kuukauteen toimeentulotukea.
    Ja raskausko ei vaikuta aivotoimintaan?
    Sitten oli tuuraava etuuskäsittelijä, joka levitteli käsiään, että ei voi ottaa asiaan kantaa, koska ei ole ollut tekemässä päätöstä, vaikka tätin edessä on mustaa valkoisella paperilla.
    Valitin kaupungille etuuskäsittelijöiden epäoikeudenmukaisuudesta, mutta ei sieltä tullut vastinetta.
    Tosin nyt olen päätoiminen opiskelija, niin eipä minulla ole asiaa siihen laitokseen ja toivottavasti ei tule enää koskaan ikinä olemaankaan. Valmistun ja työllistyn heti pian kun saan todistuksen kouraan, ihanoikeesti!!!

    Koetappas saada ne tätit ja setät aisoihin siellä. Tämä ei ollut rikokseen yllyttämistä :)

    ReplyDelete
  2. Jep jep. Tuttua. Sain viime kuussa 144 euroa sossulta. Sehän melkein riittäkin kun ei edes kata oman vuokra puolikkaani puolikasta. 200 euron "säästöt" oli liikaa.

    ReplyDelete
  3. Liian tuttua. Kävin muutaman kuukauden ulkomailla ja siitä hyvästä menetin oikeuden sosiaaliturvaan kokonaan (tästä sain tietää vasta haettuani asumistukea pari kuukautta sitten, ei kai niin vähäpätöisestä asiasta tarvinnut niiden mielestä mulle ilmoittaa ja silleen), se tätyy anoa takaisin ja paperini ovat samassa pinossa joidenkin somalien kanssa, vaikka olen syntynyt Suomessa ja asunut Suomessa ne ensimmäiset yli 19 vuotta ja sitten käynyt neljä kuukautta muualla. Ja tähänkin päivään mennessä olen odottanut myönteistä päätöstä (ja saanut vain lisäselvityspyyntöä toisen perään, mikä tässä tilanteessa on niin vitun vaikea ymmärtää?), että voisin sitten hakea asumistukea... ja sossussa sanotaan, että se on viimesijaista tuloa ja mun täytyy ensin anoa asumistuki ja mennä työkkäriin, josta mulla on karenssi vielä seuraavat kuusi vuotta - eli lyhyesti sanottuna tulot nolla euroa kuussa ja vuokrakin pitäisi maksaa ja ehkä jollain elääkin, jes. Vuoden takaiset ylppärirahat alkavat olla lopussa (äidille kiitos että opetti mut pihiksi, niitä kun ei alun perinkään ollut nelinumeroista summaa). Ai niin, vanhemmat muuten ovat työkyvyttömyyseläkeläisiä ja niillä on itselläänkin senteistä kiinni joka kuukausi, ei ole neljänsadan taskurahoja sieltä päin tippumassa. Alkaa tässä pikkuhiljaa kallistua siihen uskoon, että helpompaa olisi lopettaa olemasta kun eläminen tehdään näin saatanan vaikeaksi. Ja sitten en kuitenkaan osaa luovuttaa, vaan kärvistelen jollain ihmeen kaupalla. Tyhmää vai hienoa, en tiedä.
    Ugh, olen puhunut.

    ReplyDelete
  4. samaa kituutusta täälläkin
    totuttu on työttömien lapsin kun on

    ReplyDelete
  5. En saanut sairaslomalta rahaa, koska olin töistä saman sairauden takia pois, kun olin vajaa vuosi sitten kuntoutustuella. En olisi saanaut vuoteen olla syömishäiriöinen...Jep.

    ReplyDelete
  6. Urgh, tosi ikäviä juttuja teilläkin! *_* Ärsyttävimpiä asioita on kun ihmiset sanoo "pyyä vanhemmiltas" tai "mee töihi", sillä kaikki ihmiset eivät yksinkertaisesti voi. Tekisin töitä jos oikeasti energia johonkin riittäisi, mutta ai ups, tulorajat.

    ReplyDelete
  7. ärsyttävintä on just tuo, kun aikunen ihminen saa heti kaiken minkä tahtoo (meinaten autoa, asuntoa, koiraa, rahaa viikonlopuks jne) äiskältään, vähän kun hihaa vaivautuu nykäisemään. joo, olen katkera vähän. kyllä sen ymmärrän kun oikeasti ei saa raavittua mistään senttiäkään irti ja tarvisi bensaa päästäkseen töihin, mutta just nämä kiillotetut kultalusikat suussa syntyneet niin arght!

    täällä on pienestä asti opetettu että mikään ei ole ilmaista, rahaa ei ole loputtomiin ja blaa blaa joten liityn joukkoon olen pihi ja uskomukseni on kaikki järjestyy(siis niissä raha-asioissa). tottakai isä ja äiti tahtoo auttaa, jos minulla tulee rahan kanssa ongelmia, mutta just se kun tietää ettei nekään kovin leveästi elä, niin viitsippä siinä tosiaan nykiä hihaa.

    aa, raha on niin maailman vaikenta. tuntuu että koko maapallo pyörii sen ympärillä. toivottavasti asias kans järjestyy ♥

    ReplyDelete
  8. Harhakukka, kyllä sossusta pitäisi saada toimeentulotukea, varsinkin jos asuntotuki/tmv.hakemus junnaa Kelassa. Näissä tapauksissa ttt-päätökset tehdään takaisinperintäpäätöksinä, eli asiakkaalle maksetaan vuokra + 417€ /kk. Sitten, kun asumistukipäätös (tmv.) tulee Kelasta, ja olisit saamassa takautuvasti asumistukia vaikka 3 kuukaudelta, sosiaalitoimisto perii ne takaisin kyseiseltä ajalta. Tämän jälkeen saat normaalisti itsellesi asumistuen + mahdollisen ylijääneen osuuden sossusta.
    Näin ainakin pk-seudulla.

    -Sirius

    ReplyDelete
  9. Jee HUS:lta tuli vain lisää laskuja<3

    ReplyDelete
  10. Mmm-m, kaunis uusi otsikko fontti,me likes.

    ReplyDelete
  11. Kiitos, maitokahvi! Tässä pikku hiljaa uusin koko ulkoasun!

    ReplyDelete
  12. Sitä odottaessa... ♥

    ReplyDelete
  13. hö...ite oon saanu yli viis vuotta toimeentulotuen ja asumistuen joka kuukausi ja ihan ajallaan kunhan vien vaan lapun ajoissa eli 2vkoo ennen...muista kaupungeista olevat ihmettelee oikein et miten täällä espoossa toi homma toimii (ainakin mulla) näin hyvin :S

    ReplyDelete

HUOM ole kiltti ja käytä jotain nimimerkkiä anonymous-sijasta, että eri vastaajat erottuisivat. Vastaan kommentteihin tähän samaan boksiin. :) Ethän kommentoi vain mainostaaksesi omaa saittiasi. Kiits. Nyt haluan kuulla jokaisen ajatuksesi, hyvät ja pahat. Avautuminen on sallittua, ellei jopa suotavaa ♥