Wednesday, March 07, 2012

You say its growing pains


Suren Spotify:n 10h limittini täyttymistä ja hillitsen haluani postata allekirjoittanutta koskettaneita lyriikkapätkiä, sillä epäilen ettei niitä lue muut kuin kirjoittaja itse. Toivon kuitenkin joidenkin teistä tunnistavan satunnaisia otsikoitani. Blogiviestieni hallintapaneeli on lähiaikoina täyttynyt julkaisemattomista drafteista, sillä pala nousee kurkkuun tuskalleissani yhyy-en-vaan-osaa-kirjoittaa. Tukehdutan monia itseäni kiinnostavia aiheita aiemmin kertomistani syistä. En vaan uskalla jos en kelpaakaan.

Niin, kröhöm, tota, täs nyt kävi näin.. Mulla alkoi menkat (!!??) Luonnostaan näin +4v tauon jälkeen, ja vaikka olen ollut normaalipainosta eteenpäin ainakin syksystä 2010 asti. Olen pelännyt kuukautisia ja nähnyt kauhunsekaisia painajaisia aina tähän päivään asti. Olin vuorenvarma että tekisin jotain pahaa itselleni jos biologia leimaisi pistetyksi siaksi.. Tietysti ällötti ja mahaa turvotti pari pvä, mutta yllätyin ettei se ollut niin kamalaa. Asiaa saattoi lieventää että samanikäinen ystäväni sai esikoisensa samana päivänä. ♥ Kiitti vaan kohtalolle vihjeestä.. not.

Onko teiltä menkat loppuneet sh:n takia? Entä tullut takaisin ja missä olosuhteissa?

14 comments:

  1. Mie huomasin jotain häikkää joskus yheksän vuotta sitten. Olin ollut laihimmillani, mutta menkat tuli pillereiden saattelemana koko ajan. Kun erosin exästä, lopetin pillerit. Samoin loppui menkat.

    Alkoivat vasta, kun otin katumuspillerit. Siitä asti menkat tulleet taas e-pillereiden voimalla. En tiedä, tulisiko ne nyt jättikokoisena ilman pillereitä vai ei. Ehkä en edes halua tietää? Haluaisin ainakin kutistua ennen kuin kokeilisin...

    ReplyDelete
  2. Ei loppuneet missään vaiheessa. Paitsi kahdeksi kuukaudeksi ihan alussa. Olen varmaan jonkin sortin luonnonoikku.

    ReplyDelete
  3. Mulla ei koskaan loppunu menkat. Ei ollu ikinä edes myöhässä. Osaltaan se turhautti, koska olisihan se voinut olla aika havahduttava kokemus ja ehkä sitä sit olis saattanut tiedostaa vähän paremmin itsekin, että hei, kehoni ei toimi, ja että nyt on oikeasti joku vialla. Vaan ei. Orjallisesti tulivat aina ajallaan jopa sairaanloisella alipainoilla, eh. No, ainakin onnistuin hämmentämään lääkäreitä!

    ReplyDelete
  4. Hei, hienoa tuo menkkojen palaaminen, vaikka siihen liittyykin niin ristiriitaisia tunteita.

    Ja Kysymykseesi: kyllä menkat on loppuneet joka kerta, kun olen vakavissani laihduttanut. Yleensä jo muuutaman kilon pudotuksen jälkeen, vaikka paino olisikin vielä ollut normaalissa. Takaisin tulivat sitten paranemisvaiheessa, kun paino nousi normaaliin ja syömiset riittäviksi. Hoikemmassa, mutta normaalipainoisessa kunnossa tosin häipyivät laihduttamattakin, jos oli liikaa stressiä. Nyt ovat suhteelliset säännölliset ja siedettävät, kun paino on normaalin ylärajalla ja syömiset kunnossa.

    ReplyDelete
  5. Mulla on kahdesti loppuneet menkat. Ekalla kerralla tuli takas joskus omia aikojaan, ei tarkempia muistikuvia ku olin niin nuorikin. Nyt toisella kerralla palas jo aika alhasissa painoissa, veikkaan että tunnollinen rasvankäyttöni auttoi asiaa :)

    Nyt mullon edessä luuntiheysmittaus -iik!

    ReplyDelete
  6. Hei onneks olkoon! Mullakin on vähän ristiriitaiset tunteet asian suhteen mut oikeesti tonhan pitäis olla terveen puolen kannalta VAIN HYVÄ JUTTU!!! :)

    ReplyDelete
  7. Joo.... Miulla kyllä kanssa meni kuukautiset sh:n takia. Joskaan ei noin pitkäksi aikaa vaan yksinkertaisesti ne vain katosivat joksikin puoleksi vuodeksi ja tulivat takaisin ja katosivat taas... Tuon jälkeen aloin sitten syömään minipillereitä ja se sekotti/kadotti kuukautisiani viellä lisää. Voin sanoa, että sen jälkeen yhä muutaman vuoden jälkeenkin, yhä vielläkin, kammoan kuukautisia. Ne sattuvat ja ällöttävät ja saavat voimaan todella pahoin... Hyi.
    Mutta naisena,
    PAKKO kestää :-)

    Toisaalta voisin sanoa, että onnitteluni kuukautisten palaamisesta, vaikka samalla otan osaa, koska ainankaan itse en niistä kovin paljon jokakuukautisena tapahtumana pidäkään.....

    ReplyDelete
  8. Mulla ei menkat alkaneet anoreksian takia (sairastuin 12-vuotiaana) ennen kuin täytin 19 ja olin ollut normaalipainossa muistaakseni muutaman kuukauden. Ihan luonnostaan tulivat. Itse olin vaan iloinen, sillä osteoporoosihan oli todettu jo alaikäisenä. Nyt on ees jotain toivoa että tuo luusto vähän kohentuis (tai no jaa, oon jo päälle parikymppinen että ei vissiin hirveästi toivoa ole).

    Bulimian (joka nykyään päällä) takia ei oo koskaan jääneet pois. Välillä olivat epäsäännölliset mutta pillerien aloittamisen myötä säännöllistyneet.

    Missä kunnossa sun luusto on? Jos saa kysyä.

    ReplyDelete
  9. Mulla ei oikeastaan koskaan ole ollut kunnon säännöllisiä kuukautisia (joskus ehkä puoli vuotta tulleet normaalisti, sitten parin kuukauden tauko jne.), mutta anoreksiaan sairastuttuani ne jäivät nopeasti kokonaan pois. Osastohoidon loppupuolella tulivat sitten takaisin reilun vuoden tauon jälkeen ja aivan järkyttävän runsaina tulivatkin! Se oli ihan kauheaa, varsinkin kun oli kaverin synttärit samana viikonloppuna... En kuitenkaan joutunut kärsimään menkoista kovin kauaa (ehtivät tulla vain kahdesti), sillä osastolta lähdettyäni paino rupesi taas hilautumaan alaspäin. Nyt ne ovatkin olleet taas reilun vuoden poissa. Toisaalta olen vaan iloinen, kun ei ole kuukautisia riesana, mutta toisaalta haluaisin kuitenkin normaalin hormonitoiminnan, jotta luut eivät haurastuisi entisestään ja jotta voisin saada tulevaisuudessa lapsia... :/

    ReplyDelete
  10. yli vuoden tauko oli kuukautisista. Aika sinnikkäästi alkoivat uudestaan, kun hikisesti olin päässyt normaalipainon puolelle.
    Kyllä oli hirveän ristiriitaiset tunteet, lähinnä ahdisti.

    Neljä vuotta on kyllä hirveen pitkä aika. Kehosi on todella sekaisin, kun menkat ei ole tulleet edes normipainoisena :/ Ole onnellinen muutoksesta(: Hedelmällisyyden ja luuston kannalta erittäin hyvä juttu.

    ReplyDelete
  11. Mulla jäi mensut pois vasta todella sairaalloisessa alipainossa, mutta kun paino nousi muutaman kilon niin palasivat takaisin, epäsäännöllisinä tosin. Nykyisessä (ali)painossa mensut tulevat ja menevät epäsäännöllisen säännöllisesti, mistä olen toisaalta ärtynyt, toisaalta en. Luuntiheysmittausta ei ole vielä otettu vaikka olen sairastanut n. 13 vuotta elämästäni.

    Tsemppiä hirveästi sulle taisteluusi! Ja pahoittelen kun kommentoin niin harvoin, munkin pitäisi päästä siitä kynnyksestä eroon että voisin vain suoltaa ajatuksiani tekstiksi ja julkaista ilman hirveää kyseenalaistamista ja deletoimista..

    ReplyDelete
  12. Minulta jäi menkat pois joskus 13-14-vuotiaana pariksi vuodeksi. Taisivat ne sinä aikana kerran tulla, mutta kuitenkin. Ei se aina edes hirveän alhaista painoa vaadi, alimmillaan taisi itselläni olla bmi jotain 17,5. Ja pysyivät reilusti korkeammalla painollakin poissa. Olen ymmärtänyt että liittyisi nimenomaan siihen nopeaan painon putoamiseen, minkä seurauksena hormonitoiminta sekaisin.

    ReplyDelete
  13. Mulla ei ole menkat alkanut ollenkaan. Todennäköisesti johtuu siitä että olin pitkään alipainoinen enkä saanut tarpeeksi menkkoihin tarvittavaa ravintoa (näin tää asia on mulle selitetty).. Ikäähän multa löytyy vasta kuukautta vaille 16, mutta outoahan se on kun muilla perheen naisilla on menkat alkanut paljon nuorempana.

    ReplyDelete
  14. Löysin täs sun blogis juuri ja lueskelin sitä läpi. Aivan mahtava blogi! :) Tykkään siitä, kun sä kirjoitat niin pitkiä ja mielenkiintoisia postauksia. Sä käyt läpi aika paljon samanlaisia ajatuksia kuin mä..

    ReplyDelete

HUOM ole kiltti ja käytä jotain nimimerkkiä anonymous-sijasta, että eri vastaajat erottuisivat. Vastaan kommentteihin tähän samaan boksiin. :) Ethän kommentoi vain mainostaaksesi omaa saittiasi. Kiits. Nyt haluan kuulla jokaisen ajatuksesi, hyvät ja pahat. Avautuminen on sallittua, ellei jopa suotavaa ♥