Monday, December 03, 2012

Movemember

Ei, ei ne hyväntekeväisyysviikset vaan Kafin eka treeni *~jumppalogi~*. Kertauksen vuoksi mulle liikunta on ollut yhtä kuin portaat psykakeskuksen 5. kerrokseen ja läppärin-jääkaapin välimatka. Lapsena mummo tunki tahtomattani tennistunneille "koska se on niin nätin näköistä", joista muistan vain ohjaajani haukkuneen kesäleirillä hulluksi laittaessani lihapullan kokonaisena suuhuni ja toisen toruneen etten ole tervetullut takaisin jos käytökseni jatkuu. Väliin mahtui jotain muutakin, mutta mitä enemmän anoreksian jälkeen painoa tuli takaisin niin sen iljettävämmäksi ajatus muodon vuoksi vedetyistä minilenkeistä tai vatsarutistuksista kävi vain vastenmielisemmäksi. Osuisin ihooni, kylkiini, roikkuviin rintoihin, painaviin jalkoihin, rullalle menevään mahaan. Hyihyihyi.

Avain 2 rapun päässä olevalle opiskelija-asuntolan salille ei maksanut juuri mitään, mutta vihasin joka vapaapainon muotoista seinäkelloa tuijottamaani minuuttia krossarin selässä. Vapaapainot pelotti, toisen hlö:n läsnäolo merkitsisi tungosta. Keväällä kokeilin käydä paikkakuntani halpis tätijumpassa, mutta olin kuolla kesken aerobictuntien, ahdistuin bussivaihdoksista 4 hassun kilometrin päähän (ei siis voinu pyöräillä) ja taas epäinhimillisiä tiloja. Siitä vaan jos joku haluaa vaihtaa vaatteensa käytävällä ja skipata suihkun(!!!) lämpimän perhe-Volvon kököttäessä pihassa keskellä kovinta pakkasta, mutta minä kiitoksia en. ^__^

Istutin aivoihini silti jotain positiivisia wiboja sädehtivältä (piraatti) zumbaohjaajalta, ja säästelin roposeni kesäkuuksi toiseen kuntoilumestaan. Törkeän kallista ollakseen halvimpia paikkoja, matka paikalle kestää 1h/suunta ja olen antanut lempinimet ainakin 12:sta eri selkeästi syömishäiriöiselle kanssareenaajalle, mutta mulla on kivaa. Ei vain kalorinkulutuksen takia tai päivitelläkseni sali-statuksia imagon vuoksi feisbuukkiin, vaan koska liikkuminnen tuntuu hyvältä.

marraskuu
body combat 4
body pump 6
kahvakuula 1
kuntosali 2 (+2 minitreeniä)
pilates 4
sisäpyöräily 2
(yht. ~20 kertaa)

Salikertoja on säälittävästi, mutta minkäs teet jos olet laiska masentunut - helpompi raahautua ryhmäliikuntatunnille käskytettäväksi kuin puntille. Harmittaa myös niukat combat-kerrat ja paijaan itseeni tekosyitä armoa, että olen liikkunut vasta kesäkuusta, teen aikatauluihin sopivinta ja mikä tuntuu sillä sek. hauskimmalta. Kunhan hiki virtaa, jalat toisinaan tärisee salista lähtiessä ja saan jääkylmän suihkun niskaani. Viime LesMillsin pumpin tracklistit oli epic win, kahvakuula taas ihan uusi kokemus. Tässä kuussa aion kokeilla parilla tutustumissetelillä hot joogaa!

Millaisia treeni-iloja tai mörköjä olette viimeaikoina saaneet tai saamatta? Kaikki pieni ja lyhytkin  kommentti treeneistä tai lajiehdotukset otetaan lämpimästi vastaan! ♥

13 comments:

  1. Voi kun sitä jaksaisikin kuntoilla, muuta kuin koiran kanssa lumihangessa rämpiä (sitä ei kyllä voi sanoa edes kuntoiluksi).

    ReplyDelete
  2. Kovien treenien vastapainoksi jotain rauhallisempaa lajia (eiku oho oothan sä pilateksessa käynyt...). Jos teil on LM:n bodybalancea niin suosittelen lämpimästi! Jooga on kanssa (vähän ohjaajasta ja jooga"suuntauksesta" riippuen) aika ihanaa, se toisaalta voi olla myös tosi dynaamista eli käydä ihan kunnon treenistä! Hotjooga on tosi kivaa, muista vaan juoda paljon ettei iske päänsärky.

    ReplyDelete
  3. Oon koko syksyn urheillu kansalaisopiston kursseilla circuittia ja bodyfittia ja oon kyllä kovasti tykästyny! En olis ite myöskään ikinä arvannu, että voisin tykätä salilla käymisestä tai ryhmäliikunnasta niin paljon, mutta se onkin ihan parasta. Bodyfitista tykkään kyllä enemmän. Seuraava askel olis kävellä (tänään) salille pumppaamaan rautaa ittekseni, kun kansalaisopisto on joulutauolla yli kuukauden verran.

    Mutta vaikuttavaltahan toi sun treenimäärä vaikuttaa! Itse en tosiaan saa käytyä noin paljon, kun treenit on "vain" kahdesti viikossa. Sinuna mä olisin ylpeä tosta määrästä liikuntaa!

    ReplyDelete
  4. Roccaria kompaten pakko kommentoida, että herranjumala, tollasen treenimäärän kanssa ei passaa dissata itseään siitä että "salikertoja on säälittävästi". :O Lihaskuntotreeniä on monenlaista ja BP ja kahvakuula on varsin päteviä, vaikka kehittääkin vähän eri osa-alueita kuin raudan punppaaminen pena-enkan kehittämismielessä. Mutta tämän varmasti tiesitkin.

    Mä en pysty käymään pumpissa kun mun makuun ne musat on niin kuraa, että voittajafiiliksen sijaan herää lähinnä aggressiot. :D Harmi, koska se ois ihan hyvää vaihtelua. Tällä hetkellä lemppareita on funktionaalinen harjoittelu, cirquit ja omatoiminen kahvakuulailu sillon kun salilla on tilaa. Hotjooga kiinnostais, mutta unisportilla sitä ei tarjota eikä varmaan tulla tarjoamaankaan.

    Kun oot ilmeisesti pilateksessa enemmänkin käynyt niin oliko siinä sun mielestä joku tottumisaika, minkä jälkeen alkoi kässäämään mistä on kyse? Mulle on muutenkin ollut vaikea motivoitua rauhallisempaan liikuntaan ja parin kerran pilateskokeilun jälkeen jäi fiilis, että ei tajua miten sen pitäisi toimia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kovasti palautteesta, oon aina ajatellut ettei mun tapauksessa pumppi oo "kunnon" treeniä/lihaskuntoa. Musaan suhtaudun huumorilla, en siviilissä pysty samantyyppistä kuuntelemaan. Hotjooga on eri paikassa kuin normisti treenaan, sain sinne vain pari tutustumiskäyntiä. Funktionalinen harjottelu ja cirquitti on käytännön tasolla mulle ihan vierasta, jos viitsit niin kerro niistä lisää!

      Tein pilatesta sillon teini-iässä kun syömishäiriökapulat alko päässä raksuttamaan. En ole käynyt muilla kuin ryhmäliikunta-pilateksessa, mutta pääsin siihen aika äkkiä mukaan, koska ohjaajat selitti hyvin hengitystekniikasta ja korjasi virheitä. Pilates on siitä ovela laji että siitä saa halutessa rankankin treenin, ja keskikroppaan tulee tuloksia nopeasti.

      Minusta on myös outo 'liikkua' jos ei kuluta - miksi liikkua sitten lainkaan? Pilatekseen tarvitsee paljon kehonhallintaa ja keskittymistä että työn saa oikeisiin lihaksiin, ettei asiaa ehdi jäädä miettimään. Läppärinörttinä on kiva saada selkä auki ja lähteä hyvällä ryhdillä kotiin. Suosittelen että meet kokeilee jotain pilateksen minikurssia päästäksesi mukaan hengitykseen/ideaan tai kyselet kuka ohjaaja vetää enemmän lihaskuntomaisia treenejä rentoutuksen sijaan.

      Delete
    2. Unohtuipa vastata tähän aiemmin. Funktionaalinen harjoittelu on raskasta, intervallityyppistä treeniä, jossa jokainen liike rasittaa useita lihasryhmiä samaan aikaan ja haastaa syviä lihaksia. Esim. ei tehdä vaan askelkyykkyä vaan askelkyykky + kierto sivulle painon kanssa + varpaille nousu palautuksessa. Cirquit on taas tuttavallisemmin kuntopiiri eli tehdään yhtä lihaskunto/kestävyysliikettä kerrallaan tietyn aikaa ja vaihdetaan seuraavalle muutaman kierroksen ajan.

      Toi pilateksen kurssistartti vois varmaan olla ihan hyvä alku että sais jutun juonesta kiinni. Samaa olen miettinyt joogan kanssa, se kiinnostais kovasti mutta kynnys mennä noin rauhalliselle tunnille on kova. Jotenkin sitä ajattelee, että jos nyt kerran liikkuu niin pitäis vetää täysillä tai haaskaa aikaansa.

      Delete
  5. Voi ei tuleeko tästäkin tällainen "katsokaa kuinka paljon olen liikkunut"-blogi. Ahdistus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei tuu, ei hätää! :>

      Mutta koska tämä on *mun* blogi niin haluan tallentaa minulle tärkeimpiä asioitani. Aihe on myös oleellinen että liikunnasta voi nauttia anoreksian jälkeen, saada apua ahdistukseen ja kehovihan keskellä olen kiitollinen että multa yhä löytyy kaks kättä ja jalkaa.

      Delete
    2. Joo, ymmärrän kyllä :) Tää on vaan ainoa sh:tä käsittelevä blogi jota oon pystynyt lukemaan (viimeiset 2-3v), kun kaikissa muissa on joko a. kuvia ko. henkilöstä, b. painoja/painonlaskuja/ruokamääriä, ja/tai c. urheilumääriä. Kiitos siitä.

      Delete
    3. Ihana kuulla että luet, ja kannatat ajatustani että ei paino/ruoka/ym määriä. Siksi jätinkin pois paljonko aikaa tai monenako päivänä olen liikkunut. Toivottavasti et jätä lukemista tämän postauksen takia!

      Delete
  6. Mä oon hydrobikin ja aquamban ystävä. saa rehkiä mummojen kanssa piilossa veden alla. tosin aion uskaltautua kokeilee koulun salia ja yhteisjumppaa ehkä. onks bodypump helppoa vai onks kauhee hässäkkä oheislaitteiden kanssa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei ne välineet tuota juuri härdelliä, mutta sanotaan että kaikki punttisliikkeet on haastavia tehdä oikein-oikein. Pumppi koostuu aina suht samoista perusliikkeistä (kyykyt, maastaveto, penkkipunnerrus..) että äkkiä oppii pysymään mukana. :>

      Delete
  7. Tosi ihanaa kuulla että pystyt nauttimaan liikunnasta vihdoin, tunnistan monia pre-liikuntainnostuskautesi ajatuksia aikaisemmasta itsestäni. Mä olen itse löytänyt ryhmäliikunnan ilon tänä syksynä. Aluksi olin skeptinen ajatuksella "hirveetä tuskaa se on kuitenkin mutta ainakin läskit lähtee", mutta yhtäkkiä olin koukussa - enkä vain jumpan itsensä tarkia vaan myös siksi, että se veti mut kuiville oksentelusta.
    Illat olivat aina olleet vaikeita yksin kotona, mutta nyt pakkasin kamat treenikassiin ja painuin ulos ovesta pumppi-, zumba-, fitness- tai stretchingtunnille ennen kuin mitään ehti tapahtua. Löysin jumppatunneilta paikan joissa voin rentoutua ja keskittyä ainoastaan liikkeeseen. Maailman ihanin zumbaohjaajani muistuttaa joka tunnilla, että täällä on kiellettyä miettiä miten tyhmältä näyttää, pitää vaan nauttia. Teiniaikojen pelot siitä, että alan pomppia aerobicissa väärään suuntaan ja kaikki nauravat, saivat siis melko lailla kyytiä.

    Älä ruoski itseasi salikertojen puutteesta, jooko. On upeaa että pystyt tuollaiseen treenimäärään ja nautit vielä siitä vilpittömästi.

    ReplyDelete

HUOM ole kiltti ja käytä jotain nimimerkkiä anonymous-sijasta, että eri vastaajat erottuisivat. Vastaan kommentteihin tähän samaan boksiin. :) Ethän kommentoi vain mainostaaksesi omaa saittiasi. Kiits. Nyt haluan kuulla jokaisen ajatuksesi, hyvät ja pahat. Avautuminen on sallittua, ellei jopa suotavaa ♥